Start arrow Program kampanii
Program kampanii
Program zdobywania imienia gen. Mariusza Zaruskiego
Redaktor: Maria Nowicka   
12.07.2013.
 
Program na ma celu przybliżyć zuchom, harcerzom i instruktorom sylwetkę bohatera. Przybliżyć sylwetkę to znaczy poznać jego biografię, doświadczyć zainteresowań i pasji, kierować się zasadami, którymi Zaruski się kierował. Spróbować spojrzeć na życie oczami Generała. Na stronie internetowej kampanii pojawi się grafika/kontur przedstawiająca Zaruskiego wraz z symbolami dziedzin związanych z Generałem (wiedza o Zaruskim, umiejętności, pasja, przygoda, aktywność społeczna, kształtowanie charakteru) i dopasowanymi do dziedzin propozycjami zadań dla gromad i drużyn. Każda z drużyn musi zrealizować, w pierwszej kolejności, minimum jedno zadanie z dziedziny wiedzy o Zaruskim, aby dowiedzieć się kim był oraz przynajmniej po jednym zadaniu z pozostałych dziedzin. Jednostki będą miały grafikę przedstawiającą Zaruskiego z własnymi, już konkretnie wybranymi zadaniami. Kiedy któreś z zadań zostanie zrealizowane, coraz większa część konturu postaci Zaruskiego będzie się wypełniała. Będzie to miarą realizacji wspólnie ustalonego celu. W każdej z dziedzin także wspólnota hufca będzie realizowała zadania.

Dziedziny:

Wiedza:
Zadanie dla hufca: Podczas imprezy hufca będzie stworzony punkt z konkursami na temat Bohatera, dzięki którym zuchy/harcerze poznają lub utrwalą jego sylwetkę. Na FB będę pojawiały się przez cały rok pytania na temat gen. Zaruskiego. Wydarzenia hufca będą związane z sylwetką Mariusza Zaruskiego.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Zbiórka o gen. Zaruskim (propozycje gier, zabaw, ćwiczeń; materiały do wykorzystania)
• Każdy z zastępów w drużynie zagra w grę planszową o Mariuszu Zaruskim
• Quiz o gen. Zaruskim  w którym bierze minimalnie: 16 osób - drużyna harcerska i starszoharcerska, 12 - osób gromada zuchowa, 9 osób drużyna wędrownicza.
• Wycieczka pod obelisk upamiętniający gen. Zaruskiego w parku na Stokach (tam czeka krótkie zadanie) + zadbanie o to miejsce
• Szukanie śladów historii Mariusza Zaruskiego w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku/Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)

Umiejętności:
Zadanie dla hufca: Zorganizowanie warsztatów dla drużynowych, przybocznych, wędrowników rozwijających konkretne umiejętności, np. warsztaty ekologiczne, plastyczne, filmowe. Odbędzie się w hufcu kurs pierwszej pomocy.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Zapoznanie zuchów/harcerzy z różnymi rodzajami technik plastycznych (min.4), wykorzystanie ich podczas zbiórek
• Biwak dla zuchów/harcerzy w trakcie którego jedną z atrakcji jest żeglowanie
• Warsztaty dla zuchów/harcerzy z pierwszej pomocy zorganizowane we współpracy z profesjonalistą (odznaka BORM, studenci medycyny, ratownictwa, lekarz, pielęgniarka, itp.) i z jego uczestnictwem 
• Udział drużyny/gromady w turnieju sportowym
• Warsztaty teatralne dla drużyny. Stworzenie spektaklu i zaprezentowanie szerszej publiczności (hufiec, rodzice, szkoła). Dobrym pomysłem mogą być jasełka.
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)

Pasja:
Zadanie dla hufca: W trakcie kampanii powstanie baza pasjonatów z różnych dziedzin. Zostanie zorganizowany cykl spotkań z pasją, na które będą zapraszani pasjonaci, którzy zainspirują młodych ludzi do poszukiwania własnego zainteresowania.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Zwiedzanie statku Dar Pomorza/Zawisza
• Wyjście do muzeum sztuki
• Zdobycie z gromadą/drużyną górskiego szczytu
• Zaproszenie na zbiórkę gościa - pisarza/poetę, malarza, naukowca, który opowie o swojej pasji. Przeprowadzenie zbiórki na dany temat.
• Udział drużyny w festiwalu, np. Festiwalu Artystycznym „OPAL”, Strofy o Ojczyźnie, (nie Bzzzyk)
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)

Przygoda:
Zadanie dla hufca: Wyjazd instruktorski w Tatry połączony z poznaniem miejsc związanych z Zaruskim.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Gromada/drużyna weźmie udział w rajdzie, bądź zorganizuje wędrówkę, dla zuchów min. 8 km, dla harcerzy min. 15 km, dla wędrowników min. 25 km
• Wspólne wyjście na ściankę wspinaczkową/łyżwy/aquapark/basen/park linowy
• Zorganizowanie w zimie/ferie wycieczki do Bełchatowa, gdzie zuchy/harcerze będą mogli spróbować jazdy na nartach
• Wycieczka do Krakowa, Zakopanego
• Zorganizowanie rejsu/spływu kajakowego dla drużyny/udział drużyny w rejsie/spływie
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)

Aktywność społeczna:
Zadanie dla hufca: podjęcie służby w postaci stałej opieki nad obeliskiem upamiętniającym postać gen. Mariusza Zaruskiego, znajdującym się w parku na terenie działania hufca (Stoki). Zorganizowanie minimum trzech akcji charytatywnych, np. Szlachetna paczka, WOŚP, pomoc innym z okazji DMB, dnia Św. Jerzego, Wielkanocy lub inne.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Gromada/drużyna zorganizuje w szkole konkurs poetycki, przygotuje oprawę imprezy, na której zostaną wręczone nagrody
• Gromady/drużyny (zastępy) organizują akcję zarobkową, np. sprzedaż własnoręcznie przygotowanych kartek świątecznych. Zarobione pieniądze przeznaczają na wybrany przez siebie cel charytatywny. (Można wykorzystać jako element współzawodnictwa między zastępami)
• Odwiedziny/wspólna inicjatywa z lokalną fundacją czy organizacją, której celem jest pomoc innym
• Gromada/drużyna weźmie udział w akcji „Szlachetna paczka” (przygotowanie paczki dla wybranej rodziny)
• W trakcie festynu osiedlowego gromada/drużyna zaprezentuje siebie, zorganizuje atrakcje dla uczestników imprezy
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)

Kształtowanie charakteru:
Zadanie dla hufca: Propozycje wyjść dla drużynowych i instruktorów związanych z szeroką gamą zainteresowań gen. Mariusza Zaruskiego.

Zadania dla gromad i drużyn:
• Wszystkie osoby w drużynie mają otwarte próby na stopnie
• W trakcie obozu codziennie rano odbywa się gimnastyka min. 20 minut
• Gromada/drużyna rozniesie BŚP do szkoły, parafii, rady osiedla, instytucji znajdujących się w pobliżu działań jednostki
• Gromada/drużyna organizuje oprawę muzyczną/artystyczną podczas jednej z mszy w pobliskim kościele
• Zrealizowanie zadania zespołowego, projektu, znaku służby, cyklu sprawnościowego związanego z pasją Zaruskiego
• Średnia drużyny z ocen szkolnych na koniec roku wyniesie minimum 4.0
• Zadanie do wymyślenia (konsultacja)